Vissa sporter är mer populära än andra här uppe i Norden. Vi har ett klimat som passar perfekt för vintersporter av alla dess slag, och det är ingen slump att det är där som vi firar de största internationella framgångarna. Men det finns en sport till som de nordiska skogarna lämpar sig alldeles utmärkt för – rally.
Rally körs helst på skogsvägar utan tät bebyggelse och därför passar Sverige, Norge och Finland perfekt för ändamålet. Här råder det ingen brist på varken skog eller glesbygd, och på så sätt har vi också lyckats fostra en ansenlig del av den internationella rallyeliten. Två exempel på det är kartläsaren Tina Thörner och föraren Daniel Carlsson, som båda kommer ifrån det rallytokiga Värmland.
Rally körs till största del på ”specialsträckor”, som är vägar som stängts av för vanlig trafik för att tillåta rallyförarna att komma upp i hisnande hastigheter. Eftersom man inte kör varv på varv runt en bana, som fallet exempelvis är inom Formel 1 och STCC, krävs det långa distanser och ett antal sträckor för varje tävling. Därför har man också så kallade ”transportsträckor”, där förarna kör enligt vanliga trafikreglerna från de olika sträckorna.
Den mest prestigefyllda tävlingen för svenska förare lär vara världsmästerskapet i rally. Här samlas de bästa förarna för att göra upp om vinnartiteln, men tävlingen skiljer sig något åt från andra mästerskap. Med tanke på de stora distanserna som måste tillryggaläggas avgörs nämligen tävlingen under ett helt år. Olika deltävlingar innebär att mästerskapet också äger rum på flera platser.
I Sverige är svenska rallyt, eller Rally Sweden som den nu kommit att kallas, deltävlingen som räknas med i sammandraget. Den har arrangerats ända sedan 1950 och har alltså rötterna långt tillbaka i tiden. Den senaste svensken att vinna rally var Kenneth Eriksson, som vann 1997. Därefter har internationella storheter som Sebastian Loeb och Marcus Grönholm tagit hem det. Svenska rallyt är ett populärt spelobjekt och om du prickar rätt vinnare kan du vinna en rejäl slant.